Skip to main content

Osoby uprawiające sport powinny szczególnie dbać o swoje zdrowie. Narażone są bowiem na liczne kontuzje i urazy. Nadmierny wysiłek powoduje też zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej. Bardzo częstą dolegliwością dotykająca osoby uprawiające sport jest niedobór żelaza, który w konsekwencji prowadzi do niedokrwistości. 

Do czego organizm potrzebuje żelaza?

Jeżeli pojawiły się u Ciebie objawy przetrenowania, czyli chroniczne zmęczenie, spadek wytrzymałości i mocy, utrata apetytu czy wręcz duszności, bóle głowy i zawroty – być może cierpisz na niedobór żelaza. Warto to sprawdzić. Jeżeli badanie krwi wykaże poziom ferrytyny poniżej 15 µg/l u mężczyzn lub poniżej 10 µg/l trzeba zacząć suplementację (po wcześniejszej konsultacji z lekarzem)

Żelazo jest Ci niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. To ono odpowiada za:

  • powstawanie czerwonych krwinek (erytrocytów) i hemoglobiny;
  • transport tlenu we krwi i mięśniach.

Żelazo jest składnikiem mioglobiny, która buduje mięśnie. Odpowiada też za odporność i układ nerwowy.  Ponadto przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Żelazo a dieta

Żelazo możesz dostarczyć do organizmu z pożywienia. Dlatego tak istotna jest zbilansowana dieta. Żelazo w pokarmach występuje w dwóch formach. Bardziej dla nas przyswajalnej – hemowej (produkty zwierzęce) i niehemowej (głównie rośliny). Duże ilości żelaza znajdziemy między innymi w wołowinie, podrobach, rybach i jajach.

Osoby stosujące dietę wegetariańską czy wegańską muszą zwrócić uwagę na dostarczanie witaminy C, która ma korzystny wpływ na wchłanianie żelaza. Musisz mieć świadomość, że osoby aktywne fizycznie tracą bardzo dużo żelaza podczas wysiłku. Szacuje się, że nawet 70% więcej niż osoby prowadzące siedzący tryb życia. W ich przypadku dostarczanie tego pierwiastka z diety może być niewystarczające. Suplementy żelaza mogą się okazać  są więc niezbędne.

Niedobór żelaza u sportowców

Zbyt niski poziom żelaza to u sportowców bardzo powszechny problem. Nakładają się na siebie dwa następujące czynniki:

  • wyższe zapotrzebowanie na żelazo wynikające ze wzrostu masy czerwonych krwinek;
  • zwiększona utrata żelaza będąca wynikiem intensywnego wysiłku, zażywania leków przeciwzapalnych czy hemolizy.

Nie ma więc żadnych wątpliwości. Jeżeli trenujesz i chcesz zapewnić sobie właściwy poziom tego pierwiastka, wskazane jest, aby zaopatrzyć się w suplementy żelaza. To najlepszy sposób na uzupełnienie niedoborów. Warto rozważyć suplementy diety zwierające zmikronizowany i zemulgowany pirofosforan żelaza (III). Dzięki procesom mikronizacji i emulgacji przyswajalność żelaza jest dwukrotnie wyższa.