Zasady diety
wegańskiej

Dieta wegańska to nie tylko określony sposób odżywiania, ale przede wszystkim filozofia życia. Jej celem jest zdrowy tryb życia i funkcjonowanie w zgodzie z naturą. Weganizm jest znacznie bardziej rygorystyczną odmianą wegetarianizmu. Zakłada spożywanie wyłącznie żywności pochodzenia roślinnego – warzyw, owoców, roślin strączkowych oraz produktów zbożowych i orzechów. Najważniejszą zasadą diety wegańskiej jest urozmaicony jadłospis, gdyż ograniczenie dziennego menu to duży błąd. Samodzielne stworzenie odpowiednio zrównoważonej wegańskiej diety może okazać się trudne, dlatego podpowiadamy, o które składniki aktywne trzeba w szczególności zadbać.

Składniki aktywne, o które warto zadbać:

  • witaminy z grupy B – głównie B12, która pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego
  • wapń, który jest potrzebny do utrzymania zdrowych kości i zębów oraz pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni
  • białko
  • witamina D – która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego
  • kwasówy tłuszczowe omega-3
  • żelazo – które pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia

Czym jest żelazo i dlaczego jest potrzebne do życia?

To ważny składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

pomaga w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie - żelazo to główny składnik hemoglobiny, która przenosi tlen do każdej komórki ciała, ale pomaga również w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny

pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego

przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego

przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia

Jesteś wege? Sprawdź nasze produkty!

Przy diecie wegańskiej/wegetariańskiej może pojawić się potrzeba stosowania preparatów żelaza. Produkty Actiferol wychodzą temu naprzeciw w chwilach zwiększonego zapotrzebowania na żelazo.

Żelazo w diecie wegańskiej

Pierwszym dobrym źródłem żelaza, jakie przychodzi od razu na myśl, jest czerwone mięso. Dla diety wegańskiej przedstawiamy krótki wykaz konkretnych składników zawierających duże ilości żelaza.

Żelazo pochodzące z roślin to tzw. żelazo niehemowe, które ma mniejszą przyswajalność przez organizm człowieka. Wchłanianie żelaza hemowego wynosi średnio 5-20%, natomiast niehemowego 1-10%.

Dlatego ważne jest, aby dobrze zbilansować dietę, a w chwilach zwiększonego zapotrzebowania zastanowić się nad wdrożeniem suplementacji żelaza.

Jak poprawić wchłanianie żelaza niehemowego?

Łącz żelazo z witaminą C, która zwiększa przyswajanie żelaza – np. pij soki, jedz owoce cytrusowe

Ogranicz spożycie błonnika

Pij mniej kawy i herbaty

Jedz cebulę i czosnek

Dlaczego kobiety potrzebują więcej żelaza?

Zapotrzebowanie kobiet i mężczyzn na żelazo jest różne. Zależy to od naszej fizjologii. Kobiety w wieku rozrodczym potrzebują ok. 18 mg żelaza na dobę, a mężczyźni tylko 10 mg. To dlatego, że kobiety miesiączkują, a wraz z krwią tracą wiele cennego żelaza.

Żelazo w diecie wegańskiej

  • w okresie ciąży – kobiety w ciąży potrzebują ok. 26-30 mg na dobę
  • u osób uprawiających sport – ponieważ czerwone krwinki odpowiadają za transport tlenu do pracujących mięśni
  • u osób otyłych – ze względu na bardzo często występujące złe nawyki żywieniowe

Jak suplementować żelazo? Sięgnij po Actiferol!