Skip to main content

Zapotrzebowanie organizmu kobiety na żelazo znacząco wzrasta, gdy zachodzi w ciążę. Niedobór tego pierwiastka może prowadzić do niedokrwistości, co nie jest wskazane nie tylko dla kobiety, ale również dla dziecka. Jeśli kobieta jest w ciąży lub ją planuje — powinna dowiedzieć się, jak wzrasta zapotrzebowanie na żelazo.

Żelazo a ciąża – dlaczego tak ważna jest dodatkowa suplementacja?

Kobiety w wieku od 18 do 50 lat powinny przyjmować około 18 mg żelaza każdego dnia. Wraz z zajściem w ciążę zapotrzebowanie na żelazo wzrasta, aż do 27 – 30 mg dziennie. Jest to związane głównie ze zwiększoną ilością erytrocytów, a także koniecznością transportu dodatkowej ilości tlenu do płodu oraz łożyska. Utrzymanie go na właściwym poziomie jest bardzo ważne dla matki i dziecka, aby uniknąć zmęczenia, znużenia lub braku koncentracji.

W jaki sposób suplementować żelazo w ciąży?

Kobieta będąca w ciąży powinna wykonać badania sprawdzające poziom żelaza w organizmie i skonsultować wyniki badań z lekarzem. Pamiętaj, że to lekarz decyduje o dodatkowej podaży żelaza w czasie ciąży. Jeśli poziom żelaza jest zbyt niski, konieczna będzie dodatkowa suplementacja. Jest to ważne szczególnie w drugiej połowie ciąży, gdy dziecko szybko rośnie i intensywnie się rozwija.

Do swojej codziennej diety warto włączyć produkty pochodzenia zwierzęcego, a przede wszystkim czerwone mięso, jajka czy podroby. Spore ilości żelaza znajdują się w roślinach strączkowych, brokułach oraz natce pietruszki i szpinaku. Warto również spożywać orzechy, płatki owsiane, pestki dyni oraz razowe pieczywo.

Warto pamiętać, aby preparaty przyjmować w trakcie posiłku oraz popijać je wodą. Zdecydowanie lepiej jest unikać słodzonych napojów czy kawy, ponieważ takie połączenie może powodować dolegliwości żołądkowe. Zaleca się również, aby nie zażywać żelaza po zjedzeniu posiłków bogatych w mangan, cynk, wapń oraz błonnik. Może to osłabić jego wchłanianie.