Skip to main content

Żelazo jest bardzo ważnym elementem codziennej diety każdego człowieka. Dzieje się tak, ponieważ jest ono jednym ze składników mineralnych, których potrzebuje ludzki organizm do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Przede wszystkim żelazo pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz transporcie tlenu w organizmie.  Dlatego warto przeanalizować swoją dietę i prowadzony styl życia. Jak rozpoznać zwiększone zapotrzebowanie na żelazo?         

Niedobór żelaza a objawy. Jak rozpoznać, że organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na żelazo?

Niedobór żelaza bardzo często nie daje konkretnych sygnałów. Przeważnie czuć zmęczenie, które może być wynikiem zmian pogodowych, pory roku, przepracowania lub stresu.  Większość osób uważa to za normalny stan, wywołany czynnikami zewnętrznymi. Zaniepokojenie pojawia się dopiero wtedy, gdy te objawy się nasilają i utrzymują przez dłuższy czas.

Ciągłe uczucie zmęczenia zaczyna mieć negatywny wpływ na ludzkie życie. Do tego pojawiają się problemy z chronicznym zmęczeniem i osłabieniem. Z czasem niedobór żelaza może mieć wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci. Jeżeli stan niedoboru żelaza będzie się utrzymywał, może to doprowadzić do  anemii.

Cechą charakterystyczną osób cierpiących na anemię są sińce pod oczami i blada skóra. Ponadto, mogą pojawiać się powracające zajady w kącikach ust. Oprócz objawów fizycznych i widocznych gołym okiem, charakterystyczne będą też objawy psychiczne. Pacjenci mogą doświadczać obniżonego nastroju. Nietypowe objawy niedoboru żelaza to również problemy z koncentracją.

W jaki sposób sprawdzić, jaki jest stan żelaza w organizmie?

Często wystarczy, aby lekarz rodzinny wystawił skierowanie na podstawowe badanie krwi. Jeżeli zależy nam na czasie, możemy także wykonać to badanie prywatnie. Jego koszt jest niewielki, a może dać jasną wskazówkę, co jest przyczyną obniżonej aktywności w ostatnim czasie. Są jednak przypadki trudniejsze w diagnozie i wymagają bardziej skomplikowanych badań, na przykład poziomu ferrytyny, która magazynuje nieaktywne żelazo w organizmie i uwalnia je w razie potrzeby.

Co może być powodem niedoboru żelaza?

Niski poziom żelaza zdecydowanie częściej dotyczy kobiet. Ich zapotrzebowanie na żelazo wynosi aż 18 mg dziennie, podczas gdy dla dorosłego mężczyzny wynosi zaledwie 10 mg.

Kobiety, które mają obfite krwawienia menstruacyjne muszą szczególnie uważać na poziom żelaza. Często na niedobór cierpią również kobiety ciężarne. Wynika to z dużego zapotrzebowania na ten pierwiastek w tym okresie. Jest to aż 26 mg codziennie.

Dziecko, które rozwija się w ciele kobiety potrzebuje bardzo dużo żelaza, ponieważ bierze udział w kształtowaniu się układu krwiotwórczego oraz układu nerwowego i kostnego. Warto więc szczególnie w okresie ciąży skupić się na dostarczaniu żelaza do organizmu.

Zwiększone zapotrzebowanie na żelazo występuje też u wegetarian i wegan. Żelazo zawarte w produktach roślinnych ma o wiele niższą przyswajalność od tego zawartego w mięsie, dlatego należy go spożywać znacznie więcej. Tutaj pomoże odpowiednia suplementacja.